Skip to content
2012/05/14 / litcurling

Alexander tackar också för sig!

Hej fans och vänner!

Det här gångna året var mitt 10e år som curlingspelare. Alla år har jag spelat med min bror Kristian och de senaste 4-6 åren har jag även spelat med Henrik Leek, Christoffer Sundgren och Oskar Eriksson.

Har tillsammans med dessa grabbar vunnit bl.a junior VM, herr SM, elitseriens grundserie och ett antal silver. Jag har nu bestämt mig att jag ska ta en annan väg i livet och lägga curlingen på is ett tag. Vi som spelar på den nivå som vi gör vet att ”livet” måste planeras in så att det passar curlingutövandet och det är just det som jag vill ändra på.

Den senaste säsongen missade vi att försvara vår SM titel med några cm. Vi vann elitseriens grundserie med 14-1 som resultat. På de två svenska mästerskapstävlingar vi spelade vann vi 20 av 24 matcher och var rankade 2a i Sverige. Vi spelade även för första gången på herrarnas europatour där vi tog oss till tourfinal och där kom 3a totalt. Den respons vi fick av det förbund och de personer som dom utsett skall värna om curlingens framtid i Sverige var: ”Lit har inte räckt hela vägen”. Efter det uttalandet om våra resultat känner jag att min motivation i nuläget inte finns. (Se tidningsartikel ÖP sport 9 maj)

Det bidrar till att jag slutar med curlingen. Jag önskar resterande killar i mitt lag ett stort lycka till.. Som Henrik sa när han också efter denna säsongen slutade så finns det alla möjligheter för dessa killar att nå långt!

Alexander Lindström Lit CC    

6 kommentarer

Kommentera
  1. toftasodra / Okt 7 2012 21:27

    Jag tycker att ni till slut har tagit det på rätt sätt. Man kan tycka vad man vill om Pejas uttagningar, men att grina gör inget bättre.

    Jag har många gånger menat att ni är svensk curlings framtid. För mig är det mycket bättre att ni vinner Swiss Cup än att ni tycker synd om er själva.

    Ni är inihelvete duktiga. Fortsätt så.

    Micke – curlafett.se

  2. Stkka / Maj 28 2012 11:22

    Håper å se dere tilbake på isen gutter! Dårlige uttakssystem bør unngås for å verne om de gode unge fremadstormende curlerne som har en stor fremtid i curlingverden!
    Vi sees!
    Stig Høiberg

  3. Hans Nyman / Maj 21 2012 21:43

    Det skulle vara bra att hålla ett ”parallellspår” öppet inom Svensk Curling,
    inte bara SM-vinst som möjlig ”öppen” väg till landslaget. Låt oss skapa landslagskvalificerande högvärdiga tävlingar även här hemma, inte bara ”abroad”. Hans ”Riteice” Nyman

  4. Örjan Leek / Maj 14 2012 15:07

    Det är många som tycker att det blev tokigt det här för Peja. Han står med byxorna nere redan efter första året med sitt nya uttagningssystem som skulle vara så vattentätt. Tokigt för svensk curlings framtid. Ett lag som vinner nästan allt som sistaårsjuniorer och året säsongen därpå blir tvåa och trea i det mesta både nationellt och internationellt krackelerar.

    Nå´t är förstås smågalet men knappast nytt inom curling och annan idrott när det blir såhär. Att curlarna inte skapar pengar är i första hand deras eget fel. Hur många gånger har jag inte hört ex-vis Anette Norberg stå i TV och säga att vi är sporten som finns vart fjärde år. Snacka om att bekräfta en fördom.
    Tittar man på hur de flesta också agerar mot media, hur de använder speldräkter osv så är jag (som marknadsförande fotograf) den förste att ha förståelse. För det som inte syns i media finns ju nästan inte… Svart på vitt only…

    Jag tror att vår son Henke kommer att spela mer curling i framtiden men på vilken nivå, med vilket stöd osv står skrivet i dimman. Yngst-pöjken hann i alla fall vinna Junior-VM, JNM och JSM två gånger vardera, senior-SM, grundserien i Elitserien osv. Sen fyllde han 22 år…
    Hans sorti skall inte skyllas på Pejas uttagningssystem, snarare på att han inte vill gå omkring som en fattig, outbildad världsspelare. Vi i familjen stöttade hans beslut.

  5. marie Henriksson / Maj 14 2012 12:49

    Supertråkigt att både du och Leek ger sig. Färgglada profiler behövs inom curlingen.

  6. Markus / Maj 14 2012 12:09

    :(

Kommentera

