Skip to content
2012/04/22 / litcurling

Slutet gott – allting gott!

Efter en jäkligt spännande match lyckades vi vinna tredjepris-matchen mot Schweiz/Michel.

Det var en välspelad och väldigt tight match och inför den sista omgången stod det 4-4 men motståndarna hade fördel av sista sten. Vi får ingen vidare bra start på sista omgången då hela Andreas slajdsko greppar tag i ett grustag på cirka 3 kubikmeter och han fastnar i stort sett totalt… Stenen som var tänkt som en guard åker in i boet med typ 2 cm och det är inte direkt den start man är ute efter i en sistaomgång då man måste stjäla. Andreas andra sten går därefter på ett hårstrå och blir en guard en bra bit ut på kanten och vi kan inte mer än garva åt oturen. Hur det än startade så blir det en del sten i spel efter att de helmissat en sten. De blir därför tvungen att gå i en ganska tight lucka för att vinna matchen. De touchar i en av våra guarder och vi stjäl två poäng, vinner matchen och får till slut en stolpträff som letar sig rätt in – inte ut!

För mig var det här sista curlingmatchen på ett tag eftersom jag inte kommer fortsätta spela curling nästa säsong. Skorna åker upp på hyllan (åtminstone för ett tag) och Christoffer Sundgren som varit inhoppare för Alex tidigare under säsongen och spelat med oss förut kommer att gå in som ordinarie i laget. De har talangen, känslan och viljan att bli bäst. Om de får möjligheten att spela stora tävlingar så som denna och fina turneringar i Kanada mot den absoluta eliten är jag övertygad om att deras karriär bara smygstartat…

Sammanfattningsvis har hela veckan i St Gallen varit kanon och det blev en grymt fin säsongsavslutning! För mig känns det extra gött att avsluta med en vinst och en tredjeplats i European Masters. Självklart är det vemodigt att gå ifrån allt som de här senaste åren har givit mig men jag känner att min egen motivation och vilja att träna nog mycket för att bli bäst inte är tillräcklig.

Tack för mig!
Henrik Leek

2 kommentarer

Kommentera
  1. Markus / Maj 14 2012 12:08

    :(

  2. mumma av kardemumma / Apr 22 2012 21:11

    Du e fan bäst henke!

Kommentera

